Jak fotit portrét ve studiu?
Naučte se „Must have“ úspěšných fotografů.

Fotografie a vizuálních umění sotva nabídne působivější žánr než portrét. Portrétem nejen odvyprávíte emotivní příběh, ale ukážete své řemeslné schopnosti a originalitu. Proto studiový portrét nesmí ve vašem portfoliu rozhodně chybět. Pomůže vám několik základních rad.
Proč fotit portrét v interiéru?

Zatímco při focení venku pomáhá výsledným efektům často náhoda, ateliérové snímky vyžadují jasnou představu a disciplinu. Výsledek prozradí, jak přesně dovede fotograf vytvářet potřebné podmínky a použít je pro plánovaný efekt. Poznají to ostatně i zákazníci. Kdo by nechtěl vypadat na snímku skvěle, i kdyby to mělo stát něco víc? Totéž pozná i případný zadavatel zakázek.
Posviťte si na fotoportrét čtyřmi způsoby

„Světlo dělá fotografii. Osvojte si světlo. (…) Poznejte ho, jak nejvíc můžete a poznáte klíč k fotografii.“ George Eastman
A proto se říká, že skutečný profesionál věnuje nejvíce pozornosti světlu. Zdokonalí výsledná obraz, ale ukáže také originální vnímání autora. Zkoušení se světly proto není nikdy dost a mělo by se stát pravidelnou součástí fotografické praxe.
Mluvili jsme o světle jako ústřední fotografické disciplíně. Podívejme se proto, jaké jsou základní metody osvětlení tváře, fotíte-li ve studiu. Jemné detaily lidského obličeje můžeme osvětlením značně pozměnit. Pozornost je na místě – nasvícení dovede potlačit optické nedostatky, při nesprávném zacházení je ale naopak hrubě podtrhne.
1/ Motýl – univerzální a jednoduché osvětlení tváře odvozuje svůj název dle stínu vrženém v oblasti nosu. Efekt vzniká nasvícením tváře zepředu a lehce z nadhledu. Světlo lichotí tváři každého věku. Dobře si to uvědomují fotografové v oblasti modelingu a reklamy.

2/ Rembrandt – mistrovství stínohry v portrétu přineslo bezpochyby barokní malířství. Napodobíte-li ve fotografii nasvícení, s jakým pracoval barokní génius Rembrandt, dosáhnete intenzivní atmosféry tajemství, ale i neobyčejně plastické modelace tváře. Zdroj světla musí stát v úhlu cca 45° vůči modelu, jehož tvář tak bude jakoby plynule vystupovat ze tmy na světlo. Stín vržený nosem se „slívá“ se stínem pod lícní kostí, na jejímž výstupku naopak vznikne typický trojúhelník světla. Ačkoliv oko na jedné straně spočívá prakticky ve stínu, ujistěte se, že v něm zůstane alespoň světelný záblesk. Bez této „jiskry“ v oku působí někdy nasvícení strnule až mrtvolně.

Rembrandt broad a Rembrandt short – Pokud model není natočen přímo čelem k vám, mluvíme o nasvícení Rembrandt broad nebo Rembrandt short. V prvním případě dopadá světlo na širší část tváře, zatímco v případě short osvětlujeme naopak menší, odvrácenou část obličeje. Broad lightning opticky rozšíří příliš úzkou tvář, short je možné použít pro efekt zúžení.

3/ Kontrast neboli Split lightning- světelný zdroj umístěný zboku tváře (90°) dodává portrétu napětí protikladů. Polovinu tváře totiž modeluje světlo, druhá zapadá ve stínu, oproti typu Rembrandt však bez typického ostrůvku světla na lícní kosti a v oku. Stejně jako u svícení Rembrandt rozlišujeme „split short“ a „split broad“ podle toho, zda při snímání modelu ze tří čtvrtin nasvítíme širší nebo užší část tváře.

4/ Loop lighting – zaujme, pokud nestojíte o tak výrazné rozdělení tváře stínem jako u split lighting. Světlo svítí ze strany zhruba v úhlu 25°, takže nos vrhá na tváři malý stín. Na rozdíl od osvětlení Rembrandt se však neslívá se stínem vrženým lícní kostí. Okraj druhé poloviny tváře zůstává také modelován lehčím stínem.

Závěrem:
Nejen technika se podílí na působivosti snímku. Hrajte si s barvou, filtry na pozadí, oslnivými reflektory, světýlky a odlesky. Barevnou a světelnou atmosféru je důležité pochopit.
Nebojte se také různých technologií jako softboxy či deštníky k zjemnění přechodů mezi stíny a využití širší škály stínohry. Nebo naopak experimentujte s reflektory a kontrasty. Vždy ale platí, že pravidla je třeba dobře znát, aby se mohla porušovat.

Nezapomeňte na podstatnou roli komunikace. Fotografové z kurzu, kteří živě hovořili k portrétovaným, dosáhli dle studií přesnějších a dokonalejších snímků oproti nekomunikativní skupině. Výsledku pomůže i sympatie nebo možnost probrat s portrétovaným předem svou představu. Vyberete proto na focení někoho, kdo vám vzhledově i svým přístupem vyhovuje. Nebojte se oslovit více „adeptů“. U nás si snadno naplánujete spolupráci s modely, modelkami i vizážistkami.

Rubrika: Rady a tipy
Autor článku: Monika Smutná