Rozhovor s Natálií Valtovou, NOIRS.cz
Jaké to je podnikat od 17ti let a co by Natálie poradila začínajícím podnikatelům? Přečtěte si rozhovor s Natálií Valtovou, majitelkou NOIRS.cz a sponzorem Miss Ateliér Pod Vilami.

Jak bys charakterizovala svou značku? Co je to Noirs?
NOIRS není jen o prodeji oblečení, budujeme současně komunitu žen, které přemýšlejí více do hloubky, mají rádi přírodu a váží si naší planety. Při současném nastavení módního průmyslu mi chyběl střed vědomé módy a obecně hlubší, vědomější přemýšlení, s moderním nadčasovým designem a kvalitními materiály, takže jsme vytvořili prostor a produkty, které uspokojí náročné v obou směrech. Vše zhotovují švadleny v České Republice, které jsou za svou práci řádně zaplaceny a nepracují v toxických, zdravý škodlivých, dokonce až život ohrožujících podmínkách. Zároveň používáme řadu exkluzivních materiálů, které jinde u českých značek neuvidíte.
Jaké materiály používáte?
Náš hlavní tahoun, na který jsme nejvíce pyšní je micromodalové vlákno, což je celulóza bukového dřeva. Tento materiál se svojí kvalitou řadí mezi nejluxusnější materiály. Je neuvěřitelně pevný, pružný, na omak lesklý, dobře odvádí pot a jeho vlákna jsou tak jemná, že se v něm cítíte doslova jak v druhé kůži. Zatím jsme jediní, kdo nabízí 100% micromodal, v poslední době jsem si všimla pár značek, které prezentují modal. Zákazník by měl ale vědět, že pouze modal bez “micro” není tak jemný a většinou je s příměsí jiné suroviny, jako třeba bavlna, tudíž se vlastnosti i příjemnost materiálu při nošení diametrálně liší. Dále využíváme v mnoha nádherných odstínech například italskou lycru. Je to vysoce kvalitní funkční materiál, který se aktuálně těší velké oblibě v US.

Kdo všechno stojí za značkou Noirs?
Myšlenka NOIRS mi “přilítla” 🙂 v roce 2017, kdy jsem stále figurovala ve firmě se šperky a drahými kameny. Spolupracuji již řadu let s šikovnou fotografkou a skvělou holčinou Evou Neužilovou, se kterou jsme současně i dobré kamarádky. Když jsem jí odprezentovala nápad, z fleku řekla, že by to do toho chtěla jít taky. Protože jsme za ty roky už sladěné nejen co se stylu týče a vím, že oděvní značka stojí z velké části na vizuálu, který musí být díky současné záplavě konkurence co nejvíce „profi”, rozhodla jsem se dát jí část firmy výměnnou za focení. Ještě před oficiálním spuštěním jsme se potkaly s další krásnou, čistou duší, které si moc vážím. A to umělkyní Lin Kunčickou. Slovo dalo slovo, za pár měsíců se z nás staly blízké přítelkyně, a protože vím, že Lin je profík v tom co dělá, má zkušenosti ohledně kampaní a grafiky s největšími firmami u nás, rozhodla jsem se přivzít ji do firmy také. My tři jsme takové “srdce” NOIRS, ale za značkou stojí samozřejmě mnohem víc lidí, vážíme si každé modelky, make-up artistky, které pečlivě vybíráme a pomáhají nám do značky dávat tu krásnou energii, která tam je.

Jak jsi se dostala k podnikání a jak dlouho podnikáš? Kdy jsi začala s Noirs?
Miluji volnost a tvořit. Od 15ti let jsem prodávala oblečení tenkrát na platformě Votočvohoz (teď Vinted) a poměrně slušně mě to uživilo. V 17ti přišel taťka, že má možnost pronajmout za pár “šlupek” prostor u hlavní ulice v Lysolajích u Prahy, jestli něco nechci vymyslet. Sama jsem si zafinancovala během měsíce různé druhy kurzů, od manikérky, po lepení řas a otevřela salón. Byla jsem v maturitním ročníků a škole jsem nedávala úplnou váhu, i tak to ale jakžtakž fungovalo, učitelky věděly, že se semnou domluví na termínu, který ja splním, přijdu naučená a následně daly zase volnost. Majitel školy mi dal dokonce kvůli podnikání individualní vzdělávání, ale čas a pocit zodpovědnosti z maturity sílil, takže jsem po roce a půl 2 měsíce před maturitou salon v lysolajích pustila (uprímně, moc to ani nefungovalo :D) a soustředila se na úspěšné ukončení školy. Pár měsíců po maturitě jsem vypustila eshop se šperky z chir. oceli, první eshop tohoto druhu v Čr. Ten jsem následně prodala, pustila se ve “větším” se společníkem do šperků z pravých kamenů, kde jsme se úplně neshodli v řízení firmy, takže jsem podíl prodala. Protože jsem se v módě pohybovala už nějaký ten pátek a viděla šílený spotřební systém, cítila jsem zodpovědnost vytvořit něco, co bude mít hlubší podstatu než jen prodej pěkných produktů, vzala jsem všechny peníze z prodeje podílu bývalé firmy, zbytek úspor a založila udržitelnou značku NOIRS.

Jak vnímáš dnešní módní průmysl?
Neudržitelně. Poslání NOIRS je dávat podněty lidem, aby se víc zamysleli nad svým chováním k tomu nejcennějšímu co máme – naší planetě. Jako další krok jim nabízíme moderní řešení.

Jakým směrem by se měl dál módní průmysl ubírat?
Nejsem si jistá, zda mám právo na tuto otázku odpovídat.. Mě stačí, když se lidé více zamyslí nad každou věcí, než si ji koupí. Pochopí, že i každá věc je shluk částic energie, že k zhotovení jednoho trika je spotřebováno více než 2.750l vody, dělají ho lidé v života ohrožujících podmínkách a spotřebitelé ho pak kupují za cenu jednoho cappuccina, jen proto, že blogerka řekla, že aktuálně (zrovna tento týden) letí červené puntíky. Kolekce NOIRS tvoří hned několik lidí, snažíme se každý produkt navrhovat moderně, přinášíme do Čech světové trendy, ale stále nadčasově, aby byl každý kousek použitelný i za rok a nešlápli s ním i zákazníci hodně nároční na design nikdy vedle. Velcí giganti tlačí na výrobní ceny, ale je to jen kvůli nám, spotřebitelům. U nás to začíná i končí. Když se každý zamyslí více do hloubky, budu štastná.

Co bys poradila začínajícím podnikatelům?
Vydržet. Není to lehký, je to risk, ale stojí to za to. Neustále věci přehodnocovat, rozvíjet a vzdělávat se nejen po pracovní stránce, ale i osobní. Spokojit se jen s tím nejlepším, klidně si dát čas na lidi a co nejdéle je prověřovat – poznávat. Samozřejmě i tak není zaručené, že se neudělá chyba, ale alespoň se ta možnost sníží. Trénovat intuici, díky které se dá předejít spoustě problémů, rozpoznají se díky ní snadněji důležité a míň důležité věci. Slýchávala jsem, že s láskou a srdečností se v podnikání moc daleko nedostanu. Naštěstí jsem měla vždy svoji hlavu. :). Jsem vděčná za každého člověka, který mi přijde “do cesty”. Jsem vděčná, že máme možnost společně tvořit něco, co není postavené na tvrdém byznysu a pouze za účelem uspokojit své ego nebo materiální statky, ale něco, co má hloubku. Protože díky tomu můžu žít svůj život a cítit se naplněná.
Rubrika: Rozhovory, Sponzoři, spolupráce a recenze
Autor článku: Monika Smutná